Så lyckas du med picknick-mackan

Mackan är picknickens okrönta drottning. Oavsett om du vill gå all in med avancerade smakkombinationer eller hålla det enkelt när panik-picknicken ska packas inför barnens skolutflykt. 

Det känns givet. En riktigt god macka är som gjord för picknick och för att vara ärlig, är inte matsäcken ofta utflyktens höjdpunkt? Att misslyckas med en god macka är i princip omöjligt när du använder råvaror med hög kvalitet, men det finns ändå några smarta tips att tänka på för att slippa onödigt kladd och bistra miner.

 1. Alla har vi varit där. Klockan är 22 och du inser att barnen ska på utflykt med skolan imorgon. MED matsäck! Ingen panik, oftast går det att få till en bra matsäck med det du har hemma i kylskåpet. Med ägg kommer du till exempel riktigt långt, vändstek, salta och peppra och lägg på smörgåsen. Gott och mättande.

 2. Blött bröd är ingen höjdare. Undvik blöta mackor genom att lägga till exempel tomater vid sidan av så kan du göra klart mackan helt när det är dags att äta sedan. Att packa påläggen för sig är generellt sett ingen dum idé. Plockmat som morotsstavar, skinkrullar och små ostkuber går ofta hem hos de minsta.

3. Även om det är enkelt får det gärna smaka mycket. En enkel bas som ost och skinka går att variera i oändlighet med olika sorters senap, picklad lök (förövrigt ett kanontips, superenkelt med 1-2-3-lag och vansinnigt gott) eller några basilikablad som pricken över i .

4. Det ska vara lätt att äta, även med vantar. Så tänk på storleken och håll gärna mackorna ganska små, utan för mycket kladdiga röror som rinner ut eller hårda kanter som är bökiga att bita av.

5. Att äta fisk på mackan är inte bara gott utan också ett enkelt sätt att få i sig mer fisk i vardagen. Dessutom perfekt till matsäcken. Innehåller en massa nyttigheter och mättar på ett bra sätt. Kombinera med färskost, lite citron och fräscha grönsaker så är du hemma.

Med Pärsons hemma i kylskåpet är picknick-maten aldrig långt borta. Testa till exempel nyheten Havets skivor så blir det enklare att äta mer fisk både i vardagen och till utflykten.