Lite pärsonligare sedan 1990-talet
Pärsons startades 1996 som ett nytt modernt varumärke inom chark. Namnet lånade man från en av grundarna Peter Pärson och den glada gubben i logotypen skulle signalera skånsk matglädje. Han användes flitigt vid lanseringen och stack också ut ordentligt i konkurrensen. Precis som det var tänkt!
På den här tiden var charkmarknaden nämligen väldigt traditionell, och långt ifrån pärsonlig, med skivade pålägg i vakuumförpackning. Det stora genombrottet för Pärsons kom år 1999 när man fick idén att skiva sina produkter lika tunt som i charkdisken och förpacka dem löst liggande i en ask. Produktserien Tunna skivor var född och på kort tid gick Pärsons och blev marknadsledare inom kategorin smörgåsmat.
Sedan 2001 sker Pärsons produktion i Halmstad och utbudet har vuxit från enbart rökt och kokt skinka till olika varianter av skinka och korv samt även kalkon och kycklingprodukter. Sedan 2016 erbjuder vi även vegoalternativ för smörgåsen och är även här marknadsledande i Sverige. Allt för att så många som möjligt ska kunna få sina pärsonliga favoriter på mackan, varje dag!
Vår historia
När hantverket får stå i centrum
Vi vet alla hur kyldiskarna ser ut i mataffärerna idag. Pålägg från när och fjärran står staplade på varandra. I princip allt går att hitta. Så har det inte alltid varit. Backar vi bandet bara 20 år såg utbudet helt annorlunda ut. Det fanns ett fåtal pålägg avsedda för ”vanligt folk” – oftast enklare pålägg av typen prickig korv och kokt skivad skinka. Ville man ha bättre produkter på mackan fick man snällt öppna plånboken. Eller gå till den lokala slaktaren runt hörnet. Grundarna av Pärsons hade växt upp med charkuteribranschen och var en naturlig del av denna. De hade fått lära sig hantverket från grunden i en tid då saker och ting fick ta tid, så länge resultatet blev bra.
Milstolpar
1996: Företaget Pärsons grundas.
1997: De första påläggen når svenska kyldiskar.
1999: Tunna skivor lanseras.
2001: Produktionen flyttas till Halmstad.
2006: Pärsons blir en del av HKScan.
2016: Pärsons lanserar sina första Vegoskivor.
2022: Pärsons får ny design och lanserar Vegetariska pastejer.
2024: Pärsons blir en del av Scan Sverige AB.